Alla aktiviteter

27/11 2024 Art After Work

Välkommen till biosfären – Art after Work 27 november

Konstnärerna Lars Arrhenius och Eric Ericson speglar i verket Välkommen till biosfären (2020) samhället som en spelplan. På ena sidan schackbrädet står kolkraftverk och bilar uppställda, på andra
sidan valar och bin. Konstnärerna använder satir som metod för att skildra klimatförändringarna och dess bakomliggande orsaker som en av mänsklighetens största utmaningar.

25/9 2024

Jubileumsföreläsning med Karin Mamma Andersson

Boka redan nu datumet. Mer information kommer.

23/5 2024 Resa

Vårutflykt till Gamleby 23 maj

Vi besöker skulptören Lore Nynnell och Casimirborgs Herrgård. Resan sker genom samåkning med egna bilar med avresa 10.00 från parkeringen vid Trädgårdsföreningen.

Första stoppet blir hos Lore Nynnell, där hon kommer att berätta om sin verksamhet och visa sin konst. Där kommer vi också att äta en lunchmacka innan vi fortsätter till Casimirsborgs herrgård med föredrag, guidning och eftermiddagsfika.

24/4 2024

Tyra Kleen – Norrköpings Konstmuseum 24 april

Karin Ström Lehander guidar oss genom utställningen Tyra Kleen - ständigt sökande.
Utställningen är den hittills största presentationen med verk av konstnären, fotografen och världsresenären Tyra Kleen.

16/4 2024 Art After Work

Allt för konsten – 16 april

Verksamhetschef Johanna Linder från Jönköping berättar om sitt arbete under rubriken Allt för konsten. Kvällen avslutas med sedvanligt mingel och social samvaro.

20/3 2024 Årsmöte

Årsmöte 20 mars 2024

Vi inleder med sedvanliga årsmötesförhandlingar. Därefter presenteras Konstvetaren 2023.

6/3 2024 Resa

Resa till Moderna Muséet och Nationalmuséum 6 mars

Vi besöker Moderna muséet i Stockholm och utställningarna Lotte Laserstein - ett delat liv samt Sju rum och en trädgård: Rashid Johnson och Moderna Muséets samling.
Därefter fortsätter de som vill till Nationalmuseums utställning Harriet Backer.

Utförliga presentationer av utställningarna finns på muséernas hemsidor under länkarna här på sidan.

1/2 2024 Art After Work

Johannes Vermeer van Delft – hans liv, måleri och bildvärld

Våren 2023 visades en unik samlingsutställning på Rijksmuseum i Amsterdam av de flesta målningar Vermeer skapade på 1600-talet i Nederländerna.

11/12 2023 Art After Work

Bildberättelser – 11 december

Åsa Nyberg Botshinda är verksam som konstnär och konstpedagog på Östergötlands museum. På årets sista Art after Work delar hon med sig av sitt konstnärskap.

6/11 2023 Föreläsning

Talande ruiner, mörka fängelser och intensiva arkeologiska debatter – föreläsning 6 november

Lefteris Spyrou föreläser om Giovanni Battista Piranesi - hans liv och arbete med gravyrer från antikens Rom och debatten om det sköna. Piranesi skapade till formatet stora koppartryck som var både arkeologiskt skarpa och fritt fabulerande. Han är särskilt aktuell genom den utställning som under hösten pågår på Norrköpings Konstmuseum, Lars Kleen och Piranesi - Flod och Flöde

19/10 2023 Föreläsning

Den otyglade skönheten – föreläsning 19 oktober

Stefan Jonsson är professor i etnicitet vid Linköpings universitet och litteraturkritiker / debattör i Dagens Nyheter. Han är också författare, till ett flertal böcker om mångkultur, mångfald och kulturell identitet samt förhållandet mellan demokrati, kultur och konst. Stefan Jonsson är en av de ledande skribenterna och föreläsarna inom området.

6/9 2023 Museibesök

Flod och flöde – utflykt 6 september

Höstens första utflykt går till Norrköpings konstmuseum. Vi får en guidad visning av utställningen Flod och Flöde onsdag 6 september klockan 14:00. Efter visningen serveras fika.

3/9 2023 Övrigt

Konstsöndagar i Linköping hösten 2023

Linköpings guideklubb anordnar konstvandringar tre söndagar i september.

11/5 2023 Art After Work

Besök på kulturhuset Skylten 11 maj

Vi möter konstnärer ur föreningen ALKA, som håller sina ateljéer öppna för oss

27/4 2023

Nyköpingsresa 27 april

Vi besöker Lids kyrka från 1100-talet och Ann Edholms ateljé. Efter lunch på Öster Malma herrgård tar vi del av utställningar på Nyköpingshus och Sörmlands museum.

20/4 2023 Art After Work

Uppvuxen omgiven av konst 20 april

Linköpingskonstnären Pia Göransson Lie ger ett personligt porträtt under rubriken Uppvuxen omgiven av konst.

16/3 2023 Årsmöte

Årsmöte och presentation av Konstvetaren 16 mars

2/3 2023 Museibesök

Besök på Norrköpings konstmuseum 2 mars

Äggröra, karamellmåleri & plåthårt - Konstscen Östergötland
Vi får en guidad visning av Stefan Hammenbeck klockan 14.

19/1 2023 Art After Work

Art after Work på Linköpings bokhandel 19 januari

Linköpings bokhandel och nya konstböcker presenteras

18/11 2022 Resa

Konstresa till Stockholm 18 november

Höstens resa till Stockholms börjar med ett besök på Nationalmuseum där vi får en guidad visning av Giorgio Vasaris samling av teckningar från 1300 – 1500- talens Florens.
Därefter far vi vidare till Magasin III som visar modern konst.

16/11 2022

Slöjdkunnande i förändring

Sie von Gegerfelt Kronberg, textilkonstnär, lärarutbildare i textil och formgivning och FD senior lektor vid Linköpings universitet, berättar om hur skolslöjden förändrades under 60-talet.

13/10 2022 Art After Work

Vad gör en målerikonservator?

Eva Ringborg tidigare chefskonservator på Östergötlands museum och ordförande i Nordiska Konservatorsförbundet föreläser.

16/9 2022 Resa

Ståhl Collection Norrköping

Vi får en guidad visning av den fantastiska samlingen av svenska och utländska konstnärer i de ombyggda fabrikslokalerna, vilket ger en spännande bakgrund till konsten.

15/9 2022 Föreläsning

Transformativa möten – Nationalmuseum i ett feministiskt perspektiv

Margareta Gynning, 1:e intendent em. på Nationalmuseum, bildpedagog och forskare berättar om några av de feministiska pionjärprojekt som hon bedrivit på Nationalmuseum under de senaste 40 åren i samarbete med museets besökare, nutida konstnärer och skådespelare.

25/8 2022 Resa

Utflykt till Himmelstalunds hällristningar

Theres Furuskog arkeolog och antikvarie på Norrköpings stadsmuseum visar hällristningarna på Himmelstalund.
Det är en av Skandinaviens största lokaler med ungefär 1660 hällristningar.

19/5 2022

Utflykt till Löfstad slott 19 maj

Ragnvi Andersson, museipedagog på Östergötlands museum, berättar om och visar oss slottet vars historia går tillbaka till 1600-talets första hälft.
Efter visningen finns möjlighet att dricka kaffe eller äta lunch på värdshuset på egen bekostnad.

28/4 2022

Konst och kulturresa till Borås 28 april

”On the road again”, i buss med 40 andra förväntansfulla konst- och kulturintresserade föreningsmedlemmar. Det är Konsthistoriska klubben som far mot Borås tillsammans med Östgöta konstförening. Vid vårt första stopp tar en del av oss fram den medhavda matsäcken och njuter kaffet utomhus.

7/4 2022 Föreläsning

Föreläsning 7 april

TYRA KLEEN – konstnär, författare och kosmopolit.
Föreläsning med Karin Lehander doktorand i konstvetenskap vid Åbo Akademi.

17/3 2022 Resa

Ståhl Collection Norrköping 17 mars

Mikael Ståhl har samlat konst sedan början av 1980-talet. Idag har han en omfattande samling av samtidskonst med helt unika kvaliteter och internationell lyskraft.

15/3 2022 Årsmöte

Årsmöte 15 mars