Flod och flöde – utflykt 6 september

Höstens första utflykt går till Norrköpings konstmuseum. Vi får en guidad visning av utställningen Flod och Flöde onsdag 6 september klockan 14:00. Efter visningen serveras fika.

Muséet visar nyare och äldre verk av Lars Kleen (f. 1941) i form av konstruktioner, teckningar och modeller. I ett nytt verk, Flod, illustreras rörelser i naturen som ständigt pågår – på samma gång som det är kraftfullt uppmanar det till varsamhet. I Flöde möter andra verk av Lars Kleen etsningar av  Giovanni Battista Piranesi (f. 1720) så att en tidsmässig båge uppstår mellan antiken och vår samtid. Byggnadskonsten blir en sinnebild för människans strävan.

Resan till Norrköping sker individuellt, förslagsvis med dagsbiljett på Östgötatrafiken. Denna gäller för tågresan men även spårvagn i Norrköping och buss i Linköping. Alternativet är att ordna samåkning i bil.

Antalet deltagare är begränsat till 25 personer. Meddela deltagande till Ingrid Andersson via e-post ingrid15andersson@gmail.com eller SMS 070-0923436 senast 25 augusti. Efter vårt besked om plats för deltagande insättes beloppet 150:-PG 73 07 24-2. I priset ingår guidning och fika. Anmälan är bindande efter anmälningstidens utgång.

Den 6 november kommer vi att kunna lyssna till en föreläsning om Piranesi. Det är en av våra medlemmar Lefteris Spyrou som håller den. Då kan vi anknyta till det som visas på Norrköpings Konstmuseum.