Talande ruiner, mörka fängelser och intensiva arkeologiska debatter – föreläsning 6 november

Lefteris Spyrou föreläser om Giovanni Battista Piranesi - hans liv och arbete med gravyrer från antikens Rom och debatten om det sköna. Piranesi skapade till formatet stora koppartryck som var både arkeologiskt skarpa och fritt fabulerande. Han är särskilt aktuell genom den utställning som under hösten pågår på Norrköpings Konstmuseum, Lars Kleen och Piranesi - Flod och Flöde

Föreläsningen kommer även att beröra begreppen det sublima och sköna samt den samtida debatten (på 1700-talet) om vilken konst som var estetiskt överlägsen, grekisk eller romersk.

Lefteris Spyrou är född i Aten 1977 och har en doktorsexamen i konsthistoria från Kretas universitet 2017. Sin forskning har han ägnat åt konstmuseernas historia, studier av konstkritik och utställningshistoria. Han bor numera i Linköping och är medlem i vår förening.

Föreläsningen är ett samarbete med Folkuniversitetet. Den är öppen för alla och avgiftsfri för medlemmar. Övriga betalar 70 kronor. Föreläsningen följs av ett enklare mingel. Ingen anmälan krävs.