Vårutflykt till Gamleby 23 maj

Vi besöker skulptören Lore Nynnell och Casimirborgs Herrgård. Resan sker genom samåkning med egna bilar med avresa 10.00 från parkeringen vid Trädgårdsföreningen.

Första stoppet blir hos Lore Nynnell, där hon kommer att berätta om sin verksamhet och visa sin konst. Där kommer vi också att äta en lunchmacka innan vi fortsätter till Casimirsborgs herrgård med föredrag, guidning och eftermiddagsfika.

Lore Nynnell är yrkesverksam skulptör sedan flera decennier och har haft kontinuerlig utställningsverksamhet sedan 1981 i Sverige och utomlands. Lika länge har hennes offentliga skulpturer, experimentella konstprojekt och performances pågått.
Lore är född i Danmark och uppvuxen i Brasilien. 1982 flyttade hon till Sverige och är bosatt utanför Gamleby. Där bedriver hon sin verksamhet med egen ateljé, galleri och skulpturpark samt utställningsrummet Längan för inbjudna konstnärer.

Mer om konstnärens arbete via länken https://nynnell.se/

Casimirsborg är en herrgård, strax söder om Gamleby, som byggdes 1829 i tjustempire på resterna av ett så kallat fast hus från 1300-talet och en herrgård från 1600-talet som förstördes i brand 1809.
Huvudbyggnaden innehåller en paradvåning med bland annat norra Smålands största salong, som i stora stycken återställts till ursprungsskicket.
Visningen inleds med ett kort kulturhistoriskt föredrag om de epoker som påverkat byggnadens arkitektur, inredning och form. Under tiden dricker vi kaffe och äter bulle. Sedan går vi runt och ser källarvalv från 1300-talet, inklusive fängelsecellen, resterna av 1600-tals herrgården samt delar av paradvåningen från 1829 med unika målade golv och originaltapeter.

Anmälan ska ske till Gullbritt Weiland, epost gullbritt.weiland@telia.com eller sms 0702718690 senast 15 maj. Vid anmälan ange om du åker i egen bil och i så fall om du kan ta med passagerare eller vill ha skjuts.
Kostnad 300 kr betalas senast 20 maj till Konsthistoriska klubbens PG 730724-2 plus 150 kr för bilresa om du är passagerare, som betalas direkt till bilföraren. I priset 300 kr ingår lunchmacka med dryck hos Lore Nynnell, föredrag, rundvandring samt eftermiddagskaffe med bulle på Casimirsborg.

Hemkomst ca kl 17