Utflykt till Himmelstalunds hällristningar

Theres Furuskog arkeolog och antikvarie på Norrköpings stadsmuseum visar hällristningarna på Himmelstalund.
Det är en av Skandinaviens största lokaler med ungefär 1660 hällristningar.

Vi samlades vid skylten om hällristningarna i Himmelstalund denna vackra augustidag. En ganska liten men intresserad skara. Där träffade vi Theres Furuskog som är arkeolog vid Norrköpings kommun. Deras enda bör nämnas men med ett mycket stort uppdrag. Att vårda, underhålla och måla i med röd akrylatfärg där det ska göras. Hon guidade oss med stor kunnighet och engagemang och väckte vår kunskapstörst.
Fälten är från bronsåldern och visar att det är ett delvis jordbrukande folk som bebott området. Motala ström har varit av stor betydelse för båtar som användes i handel 2000 år före vikingatid. Då fanns ingen skriftspråk så ristningarna får berätta för oss i samtiden.
Men vem ristade? Vilka färdigheter hade de? När och i vilka sammanhang ristades de?
Theres guidade oss runt och fortsatte att väcka vår nyfikenhet och svarade på våra frågor.
Stenunderlaget utgjordes av gnejs som är en tämligen mjuk bergart. Man använde knackstenar och ev mejslar. Området är iordninggjort så att det är lätt att ta sig fram på vackra gångstigar i trä.
Här finns tre olika hällar som fått sina egna namn:
Björnhällen
Yxhällen
Svinhällen
Vi fick se skålgropar som finns över hela jorden och i alla världsdelar! Här finns hjulkors, skepp och fotspår av människor. Dessa är i olika storlekar från 23-37. Ramfigurer finns och man tror att de ev kan vara fångstnät för fisk.
Så intressant att delta i den här utflykten!
Vill berätta att i Hästholmen och i Gärstad finns det alldeles nymålade ristningar om  du vill se med egna ögon.

Inez I-V vid pennan och mobilkameran