Såsom i en spegel 5 februari 2020

Att se och bli sedd. Självporträttets olika perspektiv

Nytt år/decennium och nytt program i KKL! Vi startar med en riktig ”höjdare” när vi tar emot Stefan Hammenbeck som föredragshållare på vårt första Art after Work. Folkbildaren, konstkännaren och museimannen Stefan Hammenbeck är känd av alla konstintresserade i Linköping, bland konstkännare i Sverige och har även konst-relationer i andra länder. Vagnhallen på Fontänen fylls med förväntansfulla och nyfikna medlemmar som gärna träffar varandra under sociala former.

Föredraget handlar om självporträtt. Vi får självporträttet belyst genom flera olika aspekter. Målar alla konstnärer alltid sig själva, frågar sig Stefan i likhet med Medici på 1400-talet? Vi ser i alla fall tydligt att målaren finns med i olika former i olika bilder. Hen kan uppträda som en skugga eller som handdockor eller som statister i en folkmängd. Vi upptäcker också på vilket sätt målaren ser på oss betraktare, eller om hen undviker att överhuvudtaget se oss. Var har konstnären själv placerat sig förhållande till bildens perspektiv. Sitter hen vid ett bord? Stefan talar om ”bildens anrop” till betraktaren. Att självporträtten är ett väldigt vanligt motiv beror förmodligen till viss del på att modellen alltid är närvarande.

Vi får följa självporträttets historia från 1500-talet och fram till våra dagar. Vi betraktar flera klassiska självporträtt tillsammans med en del nya och provinsiella. Stefan talar också om vikten att dokumentera och ge bilderna och andra föremål en proveniens.

David Klöcker Ehrenstrahl, Medevi brunnsmästare med sina söner
Östergötlands museum

Många vill komma till tals med Stefan efter föredraget och det uppstår konversationer både här och där. Så blir det lite dryck med tilltugg och den sociala temperaturen stiger.KKLs ”Art after Work” som en gång i tiden var Stefans egen idé, innebär en trevlig stund för konstpassionerade och sällskapliga människor!

Denna gång var det Marianne Örtlund som  tillsammans med styrelsen stod för snittar och dryck. Tack för att ni fixade det!