Konst och kulturresa till Borås 28 april

”On the road again”, i buss med 40 andra förväntansfulla konst- och kulturintresserade föreningsmedlemmar. Det är Konsthistoriska klubben som far mot Borås tillsammans med Östgöta konstförening. Vid vårt första stopp tar en del av oss fram den medhavda matsäcken och njuter kaffet utomhus.

Väl framme i Borås är det ”Abecita Popkonst och foto” som är vårt första mål. Museichef Michaéla Faily tar emot och guidar oss förtjänstfullt och entusiastiskt genom de fem fotoutställningarna: Naturfotografen Claes Grundsten ger oss hänförande bilder från bergslandskap med imponerade skärpa i bilden. I Birgitta Nilssons gatubilder får vi ögonblicksbilder ur det offentliga utomhusrummet. Alison Jackson ger oss en lektion i hur lätt man tror på det man ser. ”Fake Truth” är en utställning där vi får veta att alla bilder är konstruerade och falska. Trots det har vi svårigheter att inte tro på det vi ser – förförda och dragna vid näsan! Martina Holmberg och journalisten Maria Hagström gör reportageresor till jordens farligaste platser och fångar hur kvinnor lyckas göra livet drägligt genom att starta olika projekt. Fantastiskt socialreportage i bild. Den sista fotoutställningen handlade om den unge fotografen Mathias Johanssons bedrift och tur att fånga den skygga konstnären Louise Bourgeois på bild i ett spännande reportage. Nöjda och mycket förtjusta äntrar vi bussen för vidare färd till ”The Company” lunchrestaurang som bjuder på välsmakande fisksoppa och pannkakor med sylt.

Nu är det dags för dagens promenad tillsammans med vår guide Lennart Wasling. Kanske den svagaste länken av resan då vi var alltför många åhörare till den omfattande föreläsningen i utomhusmiljö. Stadens historia och dess hjältar uppmärksammades tillsammans med skulpturer av bland andra Eva Hild, Marianne Lindberg De Geer och Jim Dine.

Den sista delen av vårt besök i Borås var textilmuséet med Ian Berrys utställning ”Material World” där ”recyklad” denim utgjorde det enda materialet. Mycket imponerade att ta del av dessa blånande bilder som näst intill oigenkännlighet påminner om fotografier. I det sparsamt belysta rummet blir bilderna eller snarare kollagen som exakta avbildningar av foton. Motiven är flera: Miljöer i semesterparadis, porträtt av kända personer, interiörer från tunnelbana och olika hem. Som bonus fick vi också ta del av en modeutställning från 30-70 talets välskräddade damkläder. ”Kläder och Couture”
Förutom alla nya konstintryck innehöll dagen många fina ögonblick av gemenskap och samtal mellan resenärerna.

Researrangörerna Ingrid Andersson och Anne-Marie Grubbström ska ha äran och glädjen av att ha givit så många människor en minnesvärd dag.
TUSEN TACK INGRID OCH ANNE-MARIE SOM ORDNADE ALLT!