Föreläsning 7 april

TYRA KLEEN – konstnär, författare och kosmopolit.
Föreläsning med Karin Lehander doktorand i konstvetenskap vid Åbo Akademi.

Ett kärt återseende för Konsthistoriska klubben är när Karin Ström Lehander återkommer till Linköping för att föreläsa om Tyra Kleen. Karin är numera doktorand i konstvetenskap vid Åbo Akademi och bor i St0ckholm. Vid gästspelet i Linköping får vi följa hennes forskningen om Tyra Kleen (1874-1951). Den biografiska beskrivningen av hennes liv som yngsta barnet i den adliga diplomatfamiljen till hennes vuxna liv, genom alla resor och många platser hon levt på i världen.
I den bildkavalkad som vi får beskåda, förstår vi att Tyras upplevelser av olika kulturer också präglar hennes bilder, inte minst när hon avbildar de indonesiska danserskorna på ett orientaliskt sätt. Symbolismen var en andlig riktning i slutet på 1800-talet som flera konstnärer vid den tiden tog intryck av. Både Tyra Kleen och Hilma af Klint var influerade av symbolismens idéer, vilket också framgår i bilderna de skapade. För Tyra var det inte i första hand färgerna utan formerna som var viktiga. Men det finns också färgsprakande bilder som den senast bilden Karin upptäckt i kvarlåtenskapen, som kallas ”Tillkommet på skoj”.
Genom Karins forskningsprocess berättar hon om vilka svårigheter man kan stöta på när man ska läsa breven som är skrivna på ett eget stenografiskt sätt och måste transkriberas av experter innan de blir begripliga. Att fördjupningen av ett konstnärskap också leder till olika riktningar i forskningsprocessen
beskriver Karin. Just nu förbereder hon en artikel som koncentrerar sig på konstnärens långväga resor och som blir en av flera artiklar i avhandlingen. Vi i Konsthistoriska klubben ser fram emot att ta del av avhandlingen när den kommer i sin helhet.
En föreläsning med pregnans, struktur och många intressanta infallsvinklar av en föreläsare som fångar oss alla med charm och passion.
Tack och lycka till med avhandlingsarbetet, Karin!