Ståhl Collection Norrköping 17 mars

Mikael Ståhl har samlat konst sedan början av 1980-talet. Idag har han en omfattande samling av samtidskonst med helt unika kvaliteter och internationell lyskraft.

Det var länge sedan känsla inför utflykt med buss var så förväntansfull! För första gången efter alla inställda evenemang har Konsthistoriska klubben tillsammans med Östgöta konstförening kunnat planera och genomföra en konstutflykt. Vi besöker en unik konstutställning, där en privat samlare,
Mikael Ståhl, visar sin konst. Resan går till den gamla yllefabriken i Norrköping. Lokalen har också tjänat som garage under senare år. Nu är den iordningställd för att bilda en ljus fond till de nutida konstverken i en luftig men lite rå miljö. Ja, var skulle dessa enormt stora konstverk göra sig bättre än i denna tuffa och rymliga miljö. Konstverken kräver verkligen avstånd för att kunna betraktas i sin helhet.

Här finns flera av Sveriges internationellt mest omtalande nutida konstnärer representerade: Jan Håfström, Karin Mamma Andersson, Maria Miesenberger, Jockum Nordström och Kajsa von Zeipel och många fler.
Här finns också välkända internationella konstnärer som: Ai WeiWei, Robert Rauschenberg, George Baselitz, Louise Bourgeois m.fl. och dessutom unga framgångsrika konstnärer som: Mandy El Sayegh, Ben Sledsens och Sixten Sandra Österberg. Spännande att se nya tekniker som t.ex.  New Media
konstnären Refik Anadols konstverk, som ett kalejdoskop på datorskärm.

Ja, vad kan man önska sig mer än en sådan omfattande samling på ett och samma ställe. Intrycken är storartade och kräver sin tid att ta in och smälta. Hit får man återvända flera gånger och begrunda några verk i taget. Vi vill tacka både våra duktiga guider Eva Lindblad och Anna Olofsson och våra
researrangörer Anne-Marie Grubbström och Ingrid Andersson för en spännande utflykt med massor av nya intryck av konstvärden av idag.

Fantastiskt – är ordet!

Eva Flogell