Anna Sjödahl – All denna lycka

Konstintendent Helena Scragg från Norrköpings museum presenterar konstnären Anna Sjödahl

Alla på plats i Fontänen välkomnas och ytterligare en ny medlem presenteras.
Inez Vogel Isaksson, som själv har relation till kvällens konstnär Anna Sjödahl, presenterar konstintendent Helena Scragg, kvällens föreläsare. Helena bjuder in oss med ett charmerande leende, då hon ger en levnadsteckning av konstnären Anna Sjödahl (1934-2001). Hon beskriver hennes delvis irländska rötter och hennes barnaskara, fyra stycken, som kommer under tiden hon studerar på konstfack. Hennes bakgrund ger också avtryck i hennes konst, visar Helena. Något annat som blir tydligt är hur vissa bilder står i dialog med tidigare konst. Det dukade bordet som hon kallar ”Frukost i det gröna” är naturligtvis en replik till Manets ”Frukost i de gröna”. Där konstnären tvistat till sitt bord mer med utgångspunkt från barnfamiljen. Andra kända verk
är ”Vår i Hallonbergen” där hon tar Munchs skriet som förebild till den instängda mamman. I målningen ”Konstnären som tonårsmorsa” ser vi tydligt hur influenser av Picasso givit mamman ett mångfacetterat ansiktsuttryck.
Helena ger oss inblick i den kvinnliga konstnärens situation så långt fram i tiden som på 70-talet då fortfarande det manliga ”geniet” har en dominerade plats. Vi blir fyllda med respekt över hur kvinnor som småbarnsmammor utan barntillsyn kunde åstadkomma sin konst och hur de också lyckades få till stånd egna utställningar genom att slå sig samman och kräva utrymme.
Med utställningen på Norrköpings konstmuseum har Anna Sjödahls konst fått en renässans, tack vare bl.a. konstkritikern Dennis Dahlqvists jublande recensioner. Han slår fast att Anna Sjödahl för alltid fått en plats i vår svenska konsthistoria.
Helenas föredragning är ett mycket gott exempel på hur man engagerar en publik genom att sätta konsten i både ett samhällsperspektiv och i en biografisk kontext. Tack Helena för att du fångade oss alla i en trivsam och lärorik kväll!
Minglet sköttes denna kväll av seminariegrupp 3, under ledning av Anna Klint. Det klarade ni
utmärkt!